Diaghilev

De opera in vier actes DIAGHILEV is geschreven tussen 2011 en 2013. Geïnspireerd door de magnifieke en definitieve biografie Sergej Diaghilev, een leven voor de kunst van Sjeng Scheijen (in het Nederlands verschenen in 2011), werd een groots opgezette opera bedacht, waarin alle facetten uit het leven van de legendarische Russische danspionier en visionair Sergej Diaghilev (1872-1929) aan bod moesten komen. Niet eerder is een opera over Diaghilev, één van de belangrijkste artistieke figuren uit de 20e eeuw, gemaakt. Samen met componist Frederic Voorn en tenor David du Crocq wordt deze opera verder ontwikkeld. De pianopartij van de Proloog, de aria De Russische Ziel en  een gedeelte van de balletmuziek die wij voor ogen hebben kunnen hier alvast worden beluisterd!

Piano: Frederic Voorn

Piano: Frederic Voorn. Diaghilev: David du Crocq

Opnames gemaakt in Studio The Tracking Room: http://www.trackingroom.nl

Beoogde balletmuziek: Deel III uit het String Quartet, uitgevoerd door het Ad Libitum Quartet (2010). Componist: Frederic Voorn

Voor meer informatie over de componist: zie http://www.fredericvoorn.nl

Wereld première van de opera Diaghilev opgenomen in theater de Cameleon Amsterdam op 9 oktober 2016.